fredag 5. mars 2010

"Bryllup" av Nasim Karim

300 gjester har ankommet til bryllupet. Hun sitter på rommet sitt, alene og trist. Hun tenker at nå er alt slutt, og hun prøver å skrape vekk tegningene som er laget på hendene hennes. Faren kommer inn med en brudekjole og mange smykker som hun skal bruke i bryllupet. Kjolen er en gave fra brudgommen, Hussain, sin familie.

Noen minutter senere kommer to jenter inn, som skal hjelpe henne med å sminke seg. Mens de sminker, siler tårene ned, mens sminken begynner å dekke blåmerkene hennes. Når de er ferdige, orker hun ikke å snu seg for å se speilbildet. Faren kommer inn, og klemmer og kysser henne mens han gråter. Hun gråter ikke, fordi hun ikke klarer å presse flere ut.

De begynner å gå ned trappene sammen, og hun føler at hvert skritt, er et skritt mot døden. Nederst i trappen står en kameramann som begynner å filme henne mens hun går opp mot sin ventende skjebne. 300 mennesker stirrer spent på henne mens hun går fremover. Hun vet at de vet at hun blir tvunget til dette, men ingen gjør noe. Hun tenker at hvis denne mannen hun skal ekte, så mye som rører henne, så tar hun livet sitt. De når fram til enden av rommet, og hun setter seg, samtidig med gjestene. Når seremonien starter, begynner tårene å trille igjen. Imamen leser noe fra koranen, og brudgommen gjentar dette. Så får han spørsmålet om han vil gifte seg, noe han bekrefter før han undertegner vielsespapirene. Hun får derimot ikke lese, eller et spørsmål. Imamen har allerede fått en oppgave, og hun skal kun skrive på papirene. Til slutt fjerner hun hånden og vet at nå er det over, all kontakt med familien er brutt.

(Dette ble kanskje ikke det beste tekstreferatet, men så er det også litt vanskelig å skjønne hva man skal gjøre!)

onsdag 13. januar 2010

Hva fortjener jeg i norsk?

Hmmm.....
Veldig godt spørsmål!

Jeg vet ikke helt hva jeg fortjener i norsk nå. Men hvis jeg skal oppsummere litt, så får jeg vel sette det opp slik...


Hovedmål - Jeg tror jeg har fått gjort de fleste av de oppgavene vi har holdt på med, så jeg tror vel jeg fortjener en 4. eller kanskje 5.

Sidemål - Nynorsk er ikke helt min sterke side, men jeg prøver jo å lære meg det. Det er jo såpass likt Bokmål. Jeg tror jeg fortjener en 4.

Muntlig - Har ingen anelse. Jeg føler selv at jeg er flink muntlig. Men av og til glemmer jeg litt her og der, som f.eks under dramaoppgaven, hvor jeg glemte dialekten jeg hadde, og prata det som blir "vanlig" dialekt for meg. Tror jeg setter meg opp på en 4. kanskje 5.

Hvem vet? Dette er kun min tolkning!

tirsdag 15. desember 2009

Doh...

Hello...

Lenge siden sist ja, men jeg fikk desverre ikke lest novellen fordi jeg var syk og fikk aldri beskjeden -.-

Uansett så håper jeg at vi får jobbet mer med bloggen senere! ^^

tirsdag 13. oktober 2009

"Rødme"

I denne norsktimen har vi lest en novelle som heter "Rødme", av Espen Haavardsholm.
Vår oppgave nå er å tolke denne teksten på vår måte!

Jeg mener at dette er en novelle som beskriver hva som skjer etter hvert som barn begynner å gå gjennom puberteten, det at det plutselig blir så mye mer å utforske.

I denne novellen forklares også hvordan noen opplever kjærlighet for første gang. Man er veldig usikker på hva man skal gjøre, man har ofte dårlig selvtillit og man er redd for å bli avist og frastøtt.

Selv mener jeg at dette er en godt beskrevet episode som mange mennesker kan kjenne seg litt igjen i!

tirsdag 6. oktober 2009

Kreativt Prosjekt

Før høstferien skulle vi gjennomføre et såkalt "Kreativt Prosjekt" i norsken! Jeg syntes selv at det kreative prosjektet var en fin måte å komme litt i gang på i norskfaget, og da bli litt kjent med jobbemåten videre.

Vi hadde ca. 3-4 uker på oss til å lese en bok, og så presentere den. Jeg synes at denne tiden var helt passe, men det har kanskje noe med at jeg leser ganske mye, og da går det raskere, slik at jeg får mer tid til å forberede meg til framvisningen.

Jeg synes at min framføring kunne gått bedre, ettersom at jeg snakket mye om filmen, i stedet for boka. Men dette føler jeg også gikk bra siden at denne boka faktisk er basert på filmen, og jeg da ikke fant noen biter som skilte seg stort ut fra boka. Jeg ville gjerne valgt en annen bok, hadde det ikke vørt for at alle de bøkene jeg kunne tenke meg å lese, enten ikke var tilgjengelig, eller jeg hadde lest dem fra før.

Uansett så kan jeg si at det kreative prosejktet var en positiv opplevelse!
^^,

onsdag 26. august 2009

Hei!

Hei, jeg heter Anders! Jeg går på Nøtterøy VGS og bor på Tjøme. Jeg har mange forskjellige forskjellige Interresser, f.eks Historie (mest verdenskrigene), paintball, dykking, data, lese og se film!

Jeg spiller Valthorn i Tjøme Skolemusikk, og Nøtterøy Musikkorps! Jeg har spilt Valthorn i minst 8 år!

Etter det jeg har hørt, er jeg et "levende leksikon" når det gjelder 1. og 2. Verdenskrig! Ettersom dette er mitt "spesialfelt" så må jeg vel si meg enig. Jeg er veldig opptatt av kjøretøy, våpen, store slag og viktige begivenheter rundt disse to krigene. Har du noen spørsmål, kan jeg sikkert hjelpe!

Filmer jeg aldri kommer til å glemme, må være Otoko-tachi no Yamato, Kellys Heroes, Smokey and the Bandit (I og II), Olsenbanden Senior filmene, Flags of our Fathers og I-507: Lorelei!

Når det gjelder musikksmaken min, liker jeg det meste fra Rock, til klassisk! Mine to favorittgrupper er Europe og the Killers. Av filmmusikk står Hans Zimmer, Joe Hisashi og John Williams på topp!

Jeg håper at jeg klarer å få mastergrad som Sivilingeniør innen konstruksjon! Derfor har jeg tenkt å prøve å søke meg inn på NTNU etter videregående! Men foreløpig går jeg da på Nøtterøy VGS, "The best school in the World!"
Og lærerene er også flinke!
Virkelig fornøyd med dem!

Jaja, vi Blogges! ^^,